Evenement ‘MVO-Prestatieladder in de praktijk’ groot succes
Waardecreatie is een motivatie voor MVO. Maak de inspanningen transparant en communiceer over het proces en de resultaten. Het kapitaal van een bedrijf is niet alleen meer uit te drukken in financieel, maar ook in resultaten en investeringen van waarden als intellectueel, sociaal en milieu. Er is veel gebeurd de afgelopen vijf jaar na de introductie van de internationale ISO 26000, richtlijn voor Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen. De ontwikkelingen in MVO worden gestimuleerd door werken aan netwerken als inspiratiebron om samen waarde te creëren.
Keynote sprekers Karen Maas (Erasmus University) en Willem Lageweg (MVO Nederland) openden met deze woorden het evenement MVO Prestatieladder in de praktijk bij Bavaria te Lieshout op 26 mei 2016. Deze dag was georganiseerd door de Foundation Sustained Responsibility (FSR) en gepresenteerd door Rob van Tilburg (Royal Haskoning? DHV) die op een boeiende wijze de ongeveer 100 deelnemers de grote lijn van de dag voor hield. Uit de praktijk verbond Jan?Renier Swinkels (Bavaria) MVO in oneindig ondernemen verleden en toekomst van de familie aan de ontwikkeling van de brouwerij: beter voor de toekomst, beklonken met de nieuwste loot, onder de afgeleide spreuk: Zo. Nu eerst een Palm.
Deelnemers deden enthousiast mee in de vijf MVO workshops met praktische technieken en bijdragen uit het bedrijfsleven waarin de onderwerpen Materialiteit (wat is echt belangrijk bij 33 MVO indicatoren), Transparante rapportage (wat wordt gerapporteerd bij MVO), Circulaire Economie (anders kijken, anders organiseren), Stakeholders en MVO (wat kun je er mee en wat leer je er van) en Impact in de keten (een hoger niveau op de MVO Prestatieladder).
Kortom: MVO Prestatieladder in de praktijk.
Hieronder vindt u de presentaties van de sprekers en workshops gegeven tijdens deze dag.
Presentatie van dagvoorzitter, Rob van Tilburg van Royal Haskoning- DHV
Klik hier voor de presentatie.
Ontwikkelingen van MVO door Willem Lageweg van MVO Nederland
Klik hier voor de presentatie.
Impact van MVO en motivaties voor MVO door dr. Karen Maas van de Erasmus Universiteit
Klik hier voor de presentatie.
Workshop 1: MVO-P ontwikkeling naar hoger niveau
Hoe kom je van niveau 3 naar niveau 4 en hoe hou je niveau 4 vast? Deze sessie wordt gepresenteerd door niveau 4 bedrijven
Klik hier voor de presentatie.
Klik hier voor de presentatie van Ubbink.
Klik hier voor de presentatie van Dyka.
Workshop 2: Uitvragen van stakeholders over MVO
Welke stakeholders betrek ik bij het uitvoeren van stakeholdermanagement? Hoe geef ik invulling aan het uitvragen op MVO indicatoren?
Klik hier voor de presentatie.
Workshop 3: Circulaire economie en MVO-P
Wat is circulaire economie en hoe kan ik dit toepassen? Principes en oplossingen uit de circulaire economie stimuleren de innovatie in uw bedrijf en dragen bij aan het MVO managementsysteem.
Klik hier voor de presentatie.
Workshop 4: Materialiteit, wat is belangrijk en MVO-P
Hoe maak je heldere keuzen in MVO beleid, hoe kom je tot een eigen systematiek en hoe ga je er mee aan de slag? Praktijk en theorie om te bepalen wat er toe doet in MVO in relatie tot uw bedrijfsactiviteit.
Klik hier voor de presentatie.
Klik hier voor de presentatie van Marieke Hoffmann.
Workshop 5: Transparante verslaglegging en MVO-P
Het vinden van balans tussen zakelijke en functionele openheid versus Communiceren als doel op zich’, de relatie tussen verslaglegging en de MVO Prestatieladder.
Klik hier voor de presentatie.