Interview met itsme B.V. over de MVO-drijfveren van de organisatie
“Door onze certificatie verlopen gesprekken met klanten veel gemakkelijker”
In oktober vorig jaar heeft itsme B.V. uit Raamsdonksveer het MVO Prestatieladder certificaat op niveau 3 behaald. Dit bedrijf is een grote technische groothandel en is al langere tijd actief op het gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemen.
Wij spraken Alex Rammeloo van deze nieuwe gecertificeerde organisatie om te kijken wat hun MVO-drijfveren zijn.
Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen
‘Al ruim 5 jaar is Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen een belangrijk thema binnen itsme, in 2018 was itsme zelfs al MVO Prestatieladder gecertificeerd op niveau 2. Door interne veranderingen was er helaas te weinig capaciteit om door te stromen naar niveau 3. Mede door dit capaciteitstekort kwam MVO op een laag pitje te staan’.
Totdat in 2021 het team van itsme uitgebreid werd met Alex als Quality, Health, Safety and Environment-manager (QHSE). Hij werd onder andere aangenomen om het hele MVO-verhaal binnen het bedrijf te ordenen, samen te voegen, groter te maken en te implementeren.
De meerwaarde van MVO Prestatieladder voor itsme
‘Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen is binnen onze organisatie de laatste jaren steeds belangrijker geworden. Onder andere doordat het op de agenda van verschillende klanten komt te staan. Door deze klanten zien wij al in de korte tijd dat we gecertificeerd zijn een overduidelijke meerwaarde van het MVO Prestatieladder certificaat’.
‘Doordat itsme nu MVO is gecertificeerd, is hier geen of nauwelijks discussie meer over. De certificatie haalt vrijwel alle eventuele twijfels of vragen omtrent MVO van tafel. Ook zijn er organisaties die speciale Sustainability managers in dienst hebben, de certificering maakt ook de gesprekken met deze klanten gemakkelijker. Voorheen waren er veel pre-kwalificaties waar itsme niet of moeilijk doorheen kwam omdat hiervoor specifieke zaken ontbraken. Dat is nu niet meer aan de orde. ‘We komen makkelijker aan tafel, het gesprek komt makkelijker op gang en sommige onderdelen hoeven niet meer besproken te worden waardoor we sneller to the point komen’.
‘Natuurlijk zorgt de certificering ook weer voor nieuwe uitdagingen vanuit klanten. Er zijn altijd klanten die ons uitdagen een extra stap te zetten. Ondanks dat deze gevraagde extra stappen niet altijd gemakkelijk zijn, zien we ze wel als kansen die ons scherp houden’.
MVO in de toekomst
In vergelijking met een jaar geleden leeft het thema Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen binnen itsme al veel meer. Toch is het bij een groot gedeelte van de in totaal 400 werknemers nog onbekend en hierin zijn nog flinke stappen te maken.
‘Het behalen van het certificaat was stap 1, nu willen we het MVO-gevoel in de hele organisatie laten leven. Hoe? Door werknemers vanuit verschillende lagen in het bedrijf daarin meer te betrekken.
Deze ‘ambassadeurs’ denken actief mee over de invulling van de gekozen MVO-thema’s; goed werkgeverschap, reduceren/verduurzamen van verpakkingsmateriaal en uitstootvermindering. Door werknemers een rol te geven en mee te laten denken gaat alles meer leven’.
‘Daarnaast gaat het ook om de kracht van de herhaling. Voor veel werknemers verandert er door de certificering vrij weinig, één keer een bericht hierover delen zal dus ook bij weinig mensen blijven hangen. Door meerdere contactmomenten in het jaar proberen we iedereen aan boord te krijgen. Het doel is om alles begrijpelijk uit te leggen en de technische termen achterwege te laten. Ook zal het intranet, zodra dit operationeel is, een veel gebruikte tool worden om de hele organisatie op de hoogte te houden van alle MVO-ontwikkelingen’.
Op dit moment zijn er naast enkele werkgroepen drie MVO-ambassadeurs binnen de organisatie. Het doel is om binnen nu en afzienbare tijd op elke vestiging een ambassadeur te hebben.
‘We willen van MVO een breed gedragen thema in het bedrijf maken dat voor iedere werknemer toegankelijk is. Door op elke vestigingslocatie een MVO-ambassadeur aan te stellen wordt de aansluiting met de werkvloer beter. Voor de werknemer is het namelijk goed om te weten dat hun werkgever hier serieus mee bezig is’.